Het verhaal van Heidi

on

Het ‘eerste’ meisje van het affiche heeft zich gemeld. ‘Eerste’ tussen aanhalingstekens, omdat we niet met honderd procent zekerheid kunnen zeggen dat zij het is. Toch maken we u graag deelgenoot van het bijzondere verhaal van Heidi, die zich nog goed herinnert wat er op het moment van de foto omging in haar kinderhoofd…

“Ja, die foto! Ik heb nooit geweten dat die foto is gemaakt. Toch denk ik dat ik het ben. Dat kapsel en die kleding. Volgens mijn tante, die veel kleding voor mij heeft gemaakt, had ik zo’n rokje en vestje. Maar het meest typerend is misschien wel die spillenbenen en de voeten die naar binnen staan. In stilstand zet ik de voeten nog steeds zo neer.

Op zondagmiddag 25 juni 1967 gingen we met ons gezin, mijn vader, moeder en broertje op bezoek bij mijn opa en oma in Geldermalsen. Toen we hoorden dat er in Tricht een windhoos was geweest zijn ze direct naar huis gegaan. Het was niet makkelijk om Tricht in te komen. Tricht was al snel afgesloten voor ramptoeristen.

Eenmaal thuis beseften wij pas hoeveel geluk wij hadden gehad. Mijn broertje van 1½ sliep nog ’s middags en had die middag bij onze opa en oma geslapen. In zijn ledikantje vonden we een deur!

Nadat we zagen dat de schade aan ons huis wel mee viel zijn we 50 meter verderop naar de rampplek gegaan. Onwerkelijk wat je daar dan ziet. Alleen de wanden van de huizen stonden er nog en heel veel puin.

Er zijn een paar dingen die ik me als 6-jarige nog duidelijk voor mijn geest kan halen. In een van de huizen van de rampplek woonde een meisje net zo oud als ik. Ik had ook een poppenwagen maar die van haar was nog mooier en groter! We hadden toevallig ook dezelfde pop. Ik heb heel veel spullen tussen het puin zien liggen, maar wat ik toen het ergste vond was die mooie poppenwagen en pop.

En dan die wieg op de foto! Ook dat is mij bijgebleven. Zelf had ik ook een klein broertje die daar in zou passen. Ik vroeg me af of de baby op het moment van de ramp in dat wiegje had gelegen en waar de baby nu was!

Dus ja, ik zou dat meisje op die foto kunnen zijn.”  

Heidi.

Geef een reactie

